Op de scholen van onze deelnemers wordt ingezet op het verbeteren van het (begrijpend) leesonderwijs.
De bijeenkomsten staan onder andere in het teken van uitwisseling van ideeën/tips met betrekking tot de bevordering leesmotivatie en leesplezier van leerlingen en hoe we onze collega's kunnen inspireren om kinderen aan het lezen te krijgen. Als onderdeel van de bijeenkomsten van volgend jaar willen we dit ook voortzetten.
Alle leerkrachten van de SKOV
Afgelopen jaar zijn er onder leiding van Rob Karregat en Jordy Klijn (DBC) ook bijeenkomsten georganiseerd gericht op de overgang tussen het PO en VO. Bij die bijeenkomsten waren docenten van het DBC, leerkrachten van groep 8 en onderwijsondersteuners aanwezig. Het doel van die bijeenkomsten was om de overgang tussen PO en VO soepeler te laten verlopen. Er bleek een behoefte om onderzoek te doen naar de aansluiting van het taal/leesonderwijs. Dat onderzoek is gedaan door 2 docenten Nederlands van het DBC, Kees Visscher en mij.
We hebben gekeken naar het aanbod vanuit verschillende taalmethodes, hoe dat aanbod aansluit op de kerndoelen, de referentieniveaus en hoe het VO dan verder gaat.
We kwamen tot de conclusie dat er op het PO heel veel tijd geïnvesteerd wordt bij het aanbieden van lesstof wat op het VO weer wordt herhaald (denk hierbij aan grammatica en werkwoordspelling). We zien daarnaast ook dat er scholen zijn die een verbeterslag willen maken op het gebied van (begrijpend) lezen en dat er een landelijke trend is dat het leesplezier en -motivatie terugloopt.
Dit hebben we teruggekoppeld aan alle deelnemers van de PO-VO bijeenkomsten en die herkenden onze conclusies.
Dit bracht ons de volgende vragen:
Als lerend netwerk taal/lezen willen we ons volgend schooljaar graag nadenken over deze vragen. Als er scholen zijn die ook worstelen met deze vragen willen aansluiten bij het lerend netwerk levert dat misschien wel meer op.