Leren zichtbaar maken

Tijdens deze workshop nemen we jullie mee in hoe we het eigenaarschap van kinderen kunnen vergroten. We maken de omschakeling naar kinderen laten leren in plaats van dat leerkrachten lesgeven.  
Niet langer onderuitgezakte leerlingen en zwetende leerkrachten voor de groep maar we draaien de rollen om. We reiken de leerlingen tools aan, begeleiden hen om zelf in te laten zien wat ze aan het leren zijn, waar ze nu staan en wat hun volgende stap is. 

We maken het leren zichtbaar voor de leerlingen om hun ontwikkeling te kunnen stimuleren.. Leren zichtbaar maken gaat over leerlingen die weten wat ze aan het leren zijn. Waar ze nu staan én wat hun volgende stap is. Onze taak als leerkrachten, is om hen te coachen, handreikingen te bieden en ze te begeleiden om die volgende stap te kunnen zetten. Maar hoe leren we kinderen eigenaarschap?

John Hattie heeft grootschalig onderzoek gedaan naar wat effect heeft op leren van kinderen en heeft daarover veel cijfers gepubliceerd.

Zijn belangrijkste conclusie: bijna alles wat op scholen gebeurt, heeft effect op het leren van kinderen, het één veel meer dan het ander. Wat heeft een groot effect op de ontwikkelen van kinderen en wat iets minder?

Wat is onze impact op de leerlingen? Hoe kunnen we die impact vergroten? Bij Leren zichtbaar maken ligt de nadruk op leren in plaats van lesgeven. Wij kijken steeds welke groei leerlingen maken d.m.v. gesprekken, (behaalde) doelen inzichtelijk maken, feedback geven en ontvangen etc. We leren leerlingen weten wat ze aan het leren zijn, waar ze naar toe willen en welke volgende stappen daarvoor nodig zijn. Daarmee kunnen ze eigenaar zijn van hun eigen leerproces.

En dat klinkt ingewikkelder dan het is. Kinderen leren hun eigen data bij te houden in hun eigen map en op een databord, wekelijkse groepsgesprekken te voeren met hun groep én zelf gesprekken met ouders te voeren over hun leren. Hierbij is weer het motto: De leerlingen doen het werk, wij bieden de juiste tools en begeleiden/coachen waar nodig!

Geen truc of hype maar vanuit de wetenschap bewezen manier van werken in het onderwijs die uitgaat van het leren in plaats van het lesgeven. Leerlingen leren, maar ook leerkrachten. Samen leren we hoe we onze toekomst (de leerlingen) kunnen uitrusten met een rugzak vol juiste bagage voor de wereld van straks!

Doelgroep

Leerkrachten groep 1 t/m 8.

Wat levert het op

Meer eigenaarschap ontwikkelen bij de leerlingen.
Een beter pedagogisch klimaat (kinderen praten over het wel en wee in de klas).
Focus verplaatsen van lesgeven naar leren
Groei op leergebied van de leerlingen.

Overige informatie

Minimaal aantal deelnemers 5.

Leren zichtbaar maken

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als je verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goed vindt. Meer weten? Lees dan onze privacy- en cookieverklaring.