Effectief en efficiënt samenwerken met ouders

Kinderen ontwikkelen zich beter bij een goede samenwerking met ouders. Onderzoek heeft dat meermalen aangetoond. Maar hoe geef je ouderbetrokkenheid vorm? Zeker als je weet dat de rol van ouders vooral thuís belangrijk is. En is veel contact met ouders eigenlijk wel nodig? En wat het soms echt lastig maakt: de afwezige, passieve ouders, te mondige en veeleisende ouders, de curlingouders, ouders die geen Nederlands spreken enzovoort. In een interactieve lezing neemt Peter de Vries je mee in de wereld van ouderbetrokkenheid, als expert maar vooral ook als vader. Een verhaal op basis van wetenschappelijk onderzoek met veel concrete voorbeelden, emotie, in de spiegel kijken en met humor.

Doelgroep

Alle medewerkers IKC/school (pedagogische medewerkers, leerkrachten, schoolleiders, overige medewerkers)

Wat levert het op

De deelnemers weten na afloop wat ouderbetrokkenheid wel, maar ook niet inhoudt.
De deelnemers weten op basis van wetenschappelijk onderzoek welke effecten ouderbetrokkenheid heeft op kinderen.
De deelnemers weten hoe wij als professionals zelf risico’s veroorzaken waardoor een samenwerking met ouders soms tot spanningen leidt (te mondige ouders, veeleisende ouders, ouders die zich passief opstellen enzovoort).
De deelnemers reflecteren op hun eigen handelen ten aanzien van ouderbetrokkenheid.
De deelnemers weten hoe ze ouderbetrokkenheid efficiënt en effectief vorm kunnen geven.
De deelnemers zijn geïnspireerd om ouderbetrokkenheid waar nodig te verbeteren.

Overige informatie

Locatie: De Samensprong

Effectief en efficiënt samenwerken met ouders

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als je verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goed vindt. Meer weten? Lees dan onze privacy- en cookieverklaring.