Sterke rekenaars onderpresteren vaak
Al lange tijd besteden scholen veel aandacht aan zwakkere rekenaars. Op zich logisch, maar de sterkere rekenaars kunnen zich daardoor vervelen en bovendien onder hun niveau presteren. Ook al omdat je als leerkracht soms niet doorhebt, dat een kind een sterke rekenaar is. Want sterke rekenaars maken ook fouten, vooral als niet duidelijk is wat zij in het onderwijs nodig hebben. Met de juiste begeleiding en een bij deze rekenaars passend onderwijsaanbod, leer je ze beter te presteren en zich optimaal te ontwikkelen.
Leraren in groep 3 en hoger, intern begeleiders en rekencoördinatoren in het basisonderwijs.
Drie soorten sterke rekenaars herkennen
In deze training leer je verschillende soorten sterke rekenaars kennen en herkennen. Als eerste de gewoon goede rekenaars: zij kunnen goed mee met de methode, maar vervelen zich snel. Dan de snelle rekenaars: zij maken door hun snelheid vaak fouten, waardoor je soms onterecht denkt dat ze zwakke rekenaars zijn. En als laatste: de creatieve rekenaars. Deze geven vaak prachtige (en niet onware) antwoorden, maar niet altijd het gewenste rekenkundige antwoord. Bijvoorbeeld dat iets vast niet mogelijk is, omdat het anders geen opgave in het boek was.
Sterke rekenaars beter begeleiden en 1S halen
Als je weet welk soort rekenaar een leerling is, kun je deze leerling beter begeleiden en uitdagen. Als je op deze manier ook je sterke rekenaars hun capaciteiten optimaal laat ontwikkelen, haal je bovendien als school makkelijker de signaleringswaarde voor 1S.
In deze training Sterke rekenaars leer je de didactische keuzes beter af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de verschillende soorten sterke rekenaars. Aan het einde van de training vertaal je alle opgedane kennis naar je eigen onderwijspraktijk en kun je daarmee praktisch aan de slag in je dagelijkse werk.