Kind-gesprekken zijn een krachtig middel om leerlingen te betrekken bij hun ontwikkeling en bij het zoeken naar oplossingen als het moeilijk gaat op school. Hoe zorg je voor een grotere betrokkenheid bij hun leer- en gedragsontwikkeling? Met een goed kind-gesprek! Daarbij verbeter je meteen je relatie met je leerlingen :)
In deze bijeenkomst bespreken we kort het belang van kind-gesprekken (wat weten we uit onderzoek?), verschillende soorten gesprekken komen aan bod, we focussen op de moeilijke gesprekken, bijvoorbeeld: wat als een leerling weinig zegt, vooral sociaal wenselijke antwoorden geeft of je iets vertelt wat je niet had verwacht … En hoe betrek je ouders bij de kind-gesprekken? Ook het samen tekenen komt aan bod: je oefent met twee succesvolle visuals en je bereidt een kind-gesprek samen met collega’s voor: Hoe kan de leerling het gesprek alvast voorbereiden? En wat zeg je, wat vraag je, hoe en wat als …?
Het kader van deze bijeenkomst is handelingsgericht werken (HGW) in 2024-2025 (hoofdstuk 4 uit het gele boek ‘HGW: samenwerken aan schoolsucces’ van Pameijer).
Korte blokken interactieve theorie en opdrachten in groepjes wisselen elkaar af.
Leerkrachten, OOP, IB, directeuren en externe ondersteuners
Wil je je misschien voorbereiden op deze workshop? Dat kan!
Bekijk dan dit filmpje kind-gesprek of lees dit korte artikel over voortgangsgesprekken Voortgangsgeprek leerling visualiseren